gwiazdki w hotelu

hotel 1,2,3,4,5,6 gwiazdkowy

Jakie wymogi musi spełniać obiekt aby można go było określać mianem hotelu?

Aby hotel mógł używać nazwy hotel, musi spełnić określone warunki:

– świadczyć usługi noclegowe
– posiadać co najmniej 10 pokoji, głównie 1 i 2 osobowych.


gwiazdki w hotelu


Jednak standard jednego hotelu nie jest równy standardowi drugiego hotelu. Dlatego powstał, system gwiazdek, których zadaniem jest informować i standaryzować poziom noclegów i usług danego hotelu. Tak samo dotyczy to hotelu rodzinnego, wczasowego, jak i hotelu konferencyjnego.

Liczba gwiazdek w hotelu ma za zadanie informować podróżnych o standardzie danego obiektu. Dzięki nim Gość indywidualny, jak i klient biznesowy, zanim podejmie decyzję o wyborze danego hotelu otrzymuje standardową informację, jakich udogodnień może się w nim spodziewać.

Zwykle stosuje się 5 stopniową skalę gwiazdek hotelowych. W wyjątkowych przypadkach hotel może otrzymać nawet 7 gwiazdek. Pomimo tego, niestety liczba gwiazdek niekoniecznie musi zapewniać ten sam standard usług i wyposażenia hotelu w różnych kraju. Najbardziej równy standard stosują prawdopodobnie tylko duże sieci hotelowe – bez względu na położenie, ilość gwiazdek oznacza konkretny, ten sam standard.

W Polsce 5-gwiazdkowy system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek wprowadziła Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 r. Wymagania dotyczące poszczególnych gwiazdek możemy natomiast znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r. Gwiazdki hotelowe przydziela Marszałek Województwa.

Ad rem. Założymy się, że niewielu z Was orientuje się w szczegółach czym się różnią dwie gwiazdki w hotelu od trzech? Poniżej dokładnie i precyzyjnie rozpisujemy różnice, aby ułatwić Wam poruszanie się w systemie gwiazdek hotelowych i wyjaśnić, jakie wymagania musi spełnić hotel, by otrzymać określoną liczbę gwiazdek. Oczywiście, jak już wiemy, liczba gwiazdek w różnych krajach może oznaczać różne standardy, ale nie będziemy się tym zajmować, skoncentrujemy się na polskich hotelach konferencyjnych. Na pytanie czy zawsze warto dopłacić za więcej gwiazdek hotelowych musicie jednak odpowiedzieć sobie sami.

1* Jedna gwiazdka w hotelu konferencyjnym

Hotel o podstawowym standardzie i skromnym wyposażeniu pokojów zawsze posiadający łazienkę. 1* otrzymują hotele spełniające podstawowe wymagania – pokoje posiadają łóżko, szafę i umywalkę, a także łazienkę, która może znajdować się poza pokojem. Pokoje są urządzone minimalistycznie i nie mają zbyt wielu udogodnień dla gości. W obiektach tej klasy nie ma co liczyć na telewizor czy klimatyzację w pokoju.

Pokój 2-osobowy w hotelu 1-gwiazdkowym musi mieć minimum 10 m2 powierzchni.

  • W pokoju znajduje się łóżko, lampka nocna, szafa z minimum 3 wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak na ścianie, 2 szklanki oraz przynajmniej 1 gniazdko elektryczne do dyspozycji gości.
  • We wszystkich nowych hotelach można liczyć na łazienkę w pokoju, natomiast w starszych obiektach osobne łazienki musi posiadać tylko ¼ pokoi.
  • W łazience powinna być wanna lub prysznic, umywalka sedes, lustro, kosz na śmieci, mydło oraz ręczniki.
  • Śniadania hotelowe, możliwość zakupu gorących napojów w hotelu przez całą dobę, także z automatów.

Hotel powinien zapewnić codzienne sprzątanie, ale wymiana pościeli i ręczników już tylko co 3 dni lub na prośbę gości. Hotel powinien zapewnić ogólnodostępne miejsce do oglądania telewizji i przechowalnię bagażu.

2** Dwie gwiazdki w hotelu konferencyjnym

Hotel średniej klasy o funkcjonalnych pokojach. Hotel o tym standardzie musi zapewnić następujące wygody: pokoje z łazienką, telefonem, telewizorem, wymiana pościeli co najmniej dwa razy w tygodniu, restauracja, mała sala spotkań, wszystkie pokoje zamykane na klucz. Hotele dwugwiazdkowe są nieco lepiej wyposażone – każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której goście znajdą podstawowe akcesoria, takie jak mydelniczka, szafka, lustro czy mydło. Do dyspozycji gości powinien być także telefon, telewizor i restauracja.

Hotel 2* różni się od hotelu 1* raptem kilkoma udogodnieniami. Jest w nim do dyspozycji nieco większy pokój, w którym nowym elementem wyposażenia jest radio. Dodatkowo hotel powinien zapewnić dostęp do internetu. Goście powinni mieć także możliwość skorzystania z baru kawowego.

Pokój 2-osobowy w hotelu 2 gwiazdkowym musi mieć minimum 12 m2 powierzchni.

  • Wszystkie nowo wybudowane hotele 2 gwiazdkowe muszą mieć łazienkę w pokoju.
  • W starszych obiektach obowiązuje zasada, że osobne łazienki muszą znaleźć się w minimum połowie pokojów.
  • Wyposażenie łazienki takie samo, jak w obiekcie 1-gwiazdkowym.
  • Śniadania hotelowe, możliwość zakupu gorących napojów w hotelu przez całą dobę, także z automatów, bar kawowy.

3*** Trzy gwiazdki w hotelu konferencyjnym

Na 3 gwiazdki zasługują hotele, które zapewniają już bardziej komfortowe warunki. W łazienkach znajdują się ręczniki, pokoje muszą być zadbane, a hotel powinien dysponować restauracją, kawiarnią, salą spotkań i sprawnie działającym room serwisem. 3* to najczęściej spotykana kategoria hoteli konferencyjnych w Polsce. Pokoje powinny być wyciszone, restauracja dobrej klasy, siłownia, centrum odnowy biologicznej, system drzwi na kartę, minimum dwie sale konferencyjne właściwe do organizacji konferencji, szkoleń i kursów. O ile hotele 1-gwiazdkowe i 2-gwiazdkowe nie różnią się od siebie znacząco standardem, o tyle 3 gwiazdki hotelowe, to już potężna różnica.

Pokój 2-osobowy w hotelu 3-gwiazdkowym musi mieć minimum 14 m2 powierzchni.

  • W pokoju znajduje się łóżko, stolik lub szafka nocna, lampka nocna, oświetlenie górne, szafa z minimum 3 wieszakami na osobę, zestaw do czyszczenia ubrań i butów, igielnik, torba na bieliznę do prania, biurko lub stół, materiały piśmiennicze, 2 krzesła, lustro, wieszak na ścianie, 2 szklanki, woda butelkowana, dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy, radio, telefon, telewizor, miejsce na bagaż.
  • Wszystkie pokoje w hotelu 3 gwiazdkowym posiadają oddzielne łazienki.
  • W łazienkach znajduje się wanna lub kabina, umywalka, lustro, kosz na śmieci, mydło i ręczniki.
  • Restauracja hotelowa, kawiarnia, room service.
  • Codzienne sprzątanie, wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na prośbę gości.
  • Wi-Fi, ogólnodostępna sala spotkań, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i ubrań, sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej, czasami gabinety odnowy biologicznej lub SPA.
  • Dwujęzyczna recepcja dostępna 24 h na dobę.

4**** Cztery gwiazdki w hotelu konferencyjnym

Bardzo komfortowe hotele o wysokim standardzie usług i zakwaterowania. Pokoje i obsługa jeszcze lepsze niż w obiektach trzygwiazdkowych, dobrze wyposażone centrum biznesowe, dużo sal konferencyjnych, dwie restauracje, bar, klub nocny, często basen, centrum odnowy, siłownia, Internet w pokojach, lokalizacja w centrum miasta, dźwiękoszczelne okna, wyciszone pokoje.

Nocując w hotelach 4-gwiazdkowych wchodzimy już zdecydowanie na wyższy poziom standardu i usług. Hotele 4- i 5-gwiazdkowe mają też rozbudowaną ofertę dla firm – można tu zorganizować konferencję, imprezę firmową lub wystawny bankiet.

Pokój 2-osobowy w hotelu 4-gwiazdkowym musi mieć minimum 16 m2 powierzchni.

  • W pokoju poza rzeczami dostępnymi w hotelach 3-gwiazdkowych znajdziemy również fotele lub kanapy, stolik, minibar lub lodówkę.
  • Pokoje są klimatyzowane w obiektach, którym przydzielano gwiazdki hotelowe po 2011 r.
  • Dodatkowym elementem wyposażenia łazienki w hotelu 4-gwiazdkowym jest suszarka do włosów.
  • Restauracja hotelowa z kartą dań, kawiarnia, room service.
  • Przez całą dobę dostępne są gorące napoje.
  • Codzienne sprzątanie, codzienna wymiana pościeli i ręczników.
  • Wi-Fi, ogólnodostępna sala spotkań, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i ubrań, sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej, sale konferencyjne, kluby.

W hotelach 4-gwiazdkowych goście mają do dyspozycji co najmniej 2 rodzaje usług związanych z odnową biologiczną (np. basen, sauna, spa, gabinety masażu, siłownia, sauna). Dodatkowo gościom zapewnia się strzeżone miejsce parkingowe i całodobową usługę bagażową.

Ponadto w hotelach o tym standardzie musi mieścić się kwiaciarnia lub istnieć możliwość dostarczenia kwiatów. Dla gości dostępna jest również prasa codzienna. Wykwalifikowana obsługa, dwujęzyczna recepcja dostępna 24 h na dobę.

5***** Pięć gwiazdek w hotelu konferencyjnym

Luksusowe hotele o najwyższym standardzie, spełniające wymagania najbardziej wymagających Klientów i Gości hotelowych. Najlepszy standard, płynna różnica w stosunku do obiektów czterogwiazdkowych, profesjonalne centrum biznesowe z sekretarką, nowoczesna technika zabezpieczeń, obiekty usytuowane w ścisłym centrum miast przy centrach biznesowych.

5 gwiazdek przyznaje się tylko najlepszym hotelom.

Czym hotele 5-gwiazdkowe różnią się od hoteli 4-gwiazdkowych?
Tak naprawdę granica pomiędzy 4-gwiazdkowymi a 5-gwiazdkowymi hotelami jest bardzo cienka – przynajmniej jeśli chodzi o wymogi formalne. Jednak 5 gwiazdek to nie tylko kwestia wielkości pokoju czy umieszczenia dodatkowych sprzętów w łazience. To także często nocleg w wyjątkowym obiekcie. Często to również wyjątkowa restauracja ze słynnym szefem kuchni, designersko urządzone pokoje i wyjątkowa oferta wellness i spa. 5 gwiazdek to zdecydowanie oferta dla najbardziej wymagających.

Pokój 2-osobowy w hotelu 5-gwiazdkowym musi mieć minimum 18 m2 powierzchni.

  • Pokoje są przestronne, komfortowe i gustownie urządzone.
  • Pozwalają na swobodny wypoczynek i dają odpowiednią przestrzeń do pracy.
  • W pokojach poza rzeczami dostępnymi w hotelach 4-gwiazdkowych znajdziemy również sejf dla gości.
  • Dodatkowe elementy wyposażenia w hotelach 5-gwiazdkowych to płaszcz kąpielowy, telefon i waga.
  • Restauracja hotelowa z kartą dań, kawiarnia, room service.
  • Przez całą dobę dostępne są gorące napoje.
  • Codzienne sprzątanie, codzienna wymiana pościeli i ręczników.

W hotelach 5-gwiazdkowych często dostępna jest usługa konsjerża, czyli osobistego asystenta gościa hotelowego. Może on np. zarezerwować stolik w wyjątkowej restauracji, doradzić co zobaczyć w okolicy czy pomóc w załatwieniu ważnych spraw. Wykwalifikowana obsługa, dwujęzyczna recepcja dostępna 24 h na dobę.


Na świecie zetkniemy się także z hotelami 7 gwiazdkowymi. Nie słyszałem, żeby organizowano w nich konferencje czy szkolenia. W Polsce nie ma hoteli 7 gwiazdkowych, co jednak nie oznacza, że w naszym kraju brakuje ekskluzywnych obiektów hotelowych z wyjątkową ofertą. W wyszukiwarce www.hotelkonferencyjny.pl znajdziecie także te ekskluzywne hotele, które usługami i jakością nie ustępują wiele najlepszym światowym hotelom najwyższej klasy.

Mateusz Mateyka

Mateusz

Teoretyk i praktyk sztuki hotelarskiej. Urodzony orator i erudyta, lubi statystyki - szczególnie te zielone.

hotel 123456 gwiazdkowy